تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی در 9 گام
استراتژی رسانههای اجتماعی خلاصهای از همه چیزهایی است که قصد دارید انجام دهید و امیدوارید در رسانههای اجتماعی به آن برسید. اقدامات شما را هدایت می کند و به شما امکان می دهد بدانید که آیا در حال موفقیت هستید یا شکست. هرچه برنامه شما دقیق تر باشد، موثرتر خواهد بود. آن را مختصر نگه دارید. آن را آنقدر بلند و گسترده نکنید که اندازه گیری آن دست نیافتنی یا غیرممکن باشد. در این پست، ما شما را از طریق یک برنامه نه مرحلهای راهنمایی میکنیم تا یک استراتژی بازاریابی رسانههای اجتماعی برنده خودتان ایجاد کنید.
مطالب مرتبط : تولید محتوا در اینستاگرام
بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟
بازاریابی رسانه های اجتماعی روش استفاده از کانال های رسانه های اجتماعی برای فروش یا تبلیغ یک برند، محصول یا خدمات است. بازاریابی رسانه های اجتماعی به کسب و کارها کمک می کند:
آگاهی از برند را افزایش دهید
جوامع درگیر ایجاد کنید
فروش محصولات و خدمات
احساس مردم نسبت به کسب و کار شما را اندازه بگیرید
ارائه خدمات به مشتریان در پلتفرم های رسانه های اجتماعی
محصولات و خدمات خود را برای مخاطبان هدف تبلیغ کنند
عملکرد خود را دنبال کنید و استراتژی خود را بر اساس آن تنظیم کنید
استراتژی رسانه های اجتماعی چیست؟
استراتژی رسانههای اجتماعی سندی است که اهداف رسانههای اجتماعی، تاکتیکهایی را که برای دستیابی به آنها استفاده میکنید و معیارهایی که برای اندازهگیری پیشرفت خود دنبال میکنید، مشخص میکند. استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی شما همچنین باید تمام حساب های رسانه های اجتماعی موجود و برنامه ریزی شده شما را به همراه اهداف خاص برای هر پلتفرمی که در آن فعال هستید فهرست کند. این اهداف باید با استراتژی بازاریابی دیجیتال بزرگتر کسب و کار شما هماهنگ باشد.
در نهایت، یک برنامه رسانه اجتماعی خوب باید نقشها و مسئولیتهای درون تیم شما را مشخص کند و سرعت گزارشدهی شما را مشخص کند.
مطالب مرتبط : انواع مختلف نریشن
نحوه ایجاد یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی
مراحل دقیق برای ایجاد استراتژی رسانه اجتماعی را بخوانید. یا، این ویدیو را تماشا کنید که در آن مدیر ارشد بازاریابی رسانههای اجتماعی Hootsuite، آماندا، شما را از طریق الگوی رایگان استراتژی رسانههای اجتماعی ما، گام به گام راهنمایی میکند:
انتخاب اهداف بازاریابی رسانه های اجتماعی
ست S.M.A.R.T. اهداف
اولین قدم برای ایجاد یک استراتژی برنده، تعیین اهداف و اهداف خود است. بدون اهداف، هیچ راهی برای اندازه گیری موفقیت و بازگشت سرمایه (ROI) ندارید.هر یک از اهداف شما باید این باشد:
خاص
قابل اندازه گیری
قابل دستیابی
زمان محدود
این S.M.A.R.T است. چارچوب هدف این اقدامات شما را هدایت می کند و اطمینان حاصل می کند که به نتایج واقعی تجاری منجر می شود. با نوشتن حداقل سه هدف برای رسانه های اجتماعی، شروع به توسعه یک برنامه بازاریابی موفق رسانه های اجتماعی کنید.
ایجاد پرسونا مخاطب
دانستن اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه چیزی را می خواهند در رسانه های اجتماعی ببینند، بسیار مهم است. به این ترتیب می توانید محتوایی ایجاد کنید که آن ها دوست داشته باشند، در مورد آن نظر بدهند و به اشتراک بگذارند. همچنین اگر می خواهید دنبال کنندگان رسانه های اجتماعی را به مشتریان کسب و کار خود تبدیل کنید بسیار مهم است. وقتی نوبت به مشتری هدف شما می رسد، باید موارد زیر را بدانید:
سن
محل
درآمد متوسط
طرفداران، فالوورها و مشتریان خود را به عنوان افراد واقعی با خواسته ها و نیازهای واقعی بشناسید و می دانید که چگونه آنها را در رسانه های اجتماعی هدف قرار دهید و درگیر آنها کنید.
داده ها را جمع آوری کنید
فرضیات نسازید فکر می کنید فیس بوک شبکه بهتری برای دستیابی به بیبی بومرها نسبت به هزاره هاست؟ خوب، اعداد نشان می دهد که بزرگترین جمعیت سنی فیس بوک در واقع 30 تا 49 سال است. تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی همچنین می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد اینکه فالوورهای شما چه کسانی هستند، کجا زندگی می کنند و نحوه تعامل آنها با برند شما در رسانه های اجتماعی ارائه می دهد. این بینش به شما امکان می دهد استراتژی خود را اصلاح کنید و مخاطبان خود را بهتر هدف قرار دهید. Jugnoo، یک سرویس مشابه اوبر برای ریکشاهای خودکار در هند، از فیسبوک آنالیتیکس استفاده کرد تا بفهمد که 90 درصد از کاربرانش که مشتریان دیگر را ارجاع دادهاند بین 18 تا 34 سال سن دارند و 65 درصد از آن گروه از اندروید استفاده میکنند. آنها از این اطلاعات برای هدف قرار دادن تبلیغات خود استفاده کردند که در نتیجه هزینه هر ارجاع 40 درصد کاهش یافت. راهنمای ما برای استفاده از تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی و ابزارهایی که برای ردیابی آنها نیاز دارید را بررسی کنید.
شناسایی رقبا
شانس این است که رقبای شما در حال حاضر از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند، و این بدان معناست که شما می توانید از کاری که انجام می دهند یاد بگیرید. تجزیه و تحلیل رقابتی به شما این امکان را می دهد که بفهمید رقیب چه کسی است و چه کاری را به خوبی انجام می دهد (و نه چندان خوب). شما حس خوبی از آنچه در ذهن خود انتظار می رود به دست خواهید آورد. که به شما کمک می کند تا اهداف رسانه های اجتماعی خود را تعیین کنید. همچنین به شما کمک می کند تا فرصت ها را شناسایی کنید. شاید یکی از رقبای شما مثلاً در فیس بوک مسلط باشد، اما تلاش کمی برای توییتر یا اینستاگرام انجام داده باشد. شما ممکن است بخواهید به جای اینکه بخواهید طرفداران را از یک بازیکن مسلط دور کنید، روی شبکه هایی تمرکز کنید که در آن مخاطبان شما کمتر مورد توجه قرار می گیرند.
گوش دادن به رسانه های اجتماعی
گوش دادن اجتماعی راه دیگری برای زیر نظر گرفتن رقبای خود است. نام شرکت مسابقه، دستههای حساب و سایر کلمات کلیدی مرتبط را در رسانههای اجتماعی جستجو کنید. آنچه را که آنها به اشتراک می گذارند و دیگران در مورد آنها چه می گویند پیدا کنید. نکته حرفه ای: از Hootsuite Streams برای نظارت بر کلمات کلیدی و حساب های مرتبط در زمان واقعی استفاده کنید.
تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی
اگر در حال حاضر از رسانه های اجتماعی استفاده می کنید، تلاش های خود را تا کنون بررسی کنید. سوالات زیر را از خود بپرسید:
چه چیزی کار می کند، و چه چیزی نیست؟
چه کسی با شما درگیر است؟
مخاطبان هدف شما از کدام شبکه ها استفاده می کنند؟
حضور شما در شبکه های اجتماعی در مقایسه با رقابت چگونه است؟
هنگامی که آن اطلاعات را جمع آوری کردید، آماده خواهید بود که در مورد راه هایی برای بهبود فکر کنید. ما یک راهنمای حسابرسی رسانه های اجتماعی و الگوی ساده برای دنبال کردن شما ایجاد کرده ایم تا شما را در هر مرحله از این فرآیند راهنمایی کنیم. تصویر صفحه گسترده حسابرسی رسانه های اجتماعی برای ایجاد یک استراتژی رسانه اجتماعی موثر حسابرسی شما باید تصویر واضحی از هدفی که هر یک از حساب های اجتماعی شما انجام می دهد به شما بدهد. اگر هدف یک حساب کاربری مشخص نیست، به این فکر کنید که آیا ارزش نگه داشتن آن را دارد یا خیر. برای کمک به تصمیم گیری، سوالات زیر را از خود بپرسید:
مخاطب من اینجاست؟
اگر چنین است، چگونه از این پلتفرم استفاده می کنند؟
آیا می توانم از این حساب برای کمک به دستیابی به اهدافم استفاده کنم؟
به دنبال حساب های فریبکار باشید
در طول ممیزی، ممکن است با استفاده از نام کسب و کار یا نام محصولات خود، حساب های جعلی را کشف کنید. این تقلبها میتوانند برای برند شما مضر باشند - اصلاً توجه نکنید که آنها دنبال کنندگانی را جذب میکنند که باید متعلق به شما باشند
بهبود پروفایل
تصمیم بگیرید که از کدام شبکه ها استفاده کنید. همانطور که تصمیم می گیرید از کدام شبکه های اجتماعی استفاده کنید، باید استراتژی خود را برای هر کدام نیز مشخص کنید. آنجلا پورکارو، مدیر رسانههای اجتماعی Benefit Cosmetics، به eMarketer گفت: «برای آموزشهای آرایشی ما… همه ما درباره Snapchat و Stories اینستاگرام هستیم. از سوی دیگر، توییتر برای خدمات مشتریان تعیین شده است. تیم اجتماعی خود Hootsuite حتی اهداف مختلفی را برای قالبهای درون شبکهها تعیین میکند. برای مثال، در اینستاگرام، از فید برای ارسال اینفوگرافیک های آموزشی با کیفیت بالا و اعلامیه های محصول و استوری ها برای پوشش رویدادهای زنده یا به روز رسانی سریع رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. اگر نمی توانید یک بیانیه ماموریت محکم برای یک کانال رسانه اجتماعی خاص ایجاد کنید، ممکن است بخواهید از خود بپرسید که آیا ارزش آن را دارد یا خیر. مطمئن شوید که تمام فیلدهای نمایه را پر کرده اید. کلمات کلیدی را که مردم برای جستجوی کسب و کار شما از آن استفاده می کنند، درج کنید. از برندسازی ثابت (لوگوها، تصاویر و غیره) در سراسر شبکه ها استفاده کنید تا نمایه های شما به راحتی قابل تشخیص باشند.
نکته حرفه ای: از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید که از ابعاد توصیه شده برای هر شبکه پیروی می کنند. برگه تقلب اندازه تصویر رسانه های اجتماعی همیشه به روز ما را برای مرجع سریع بررسی کنید. ما همچنین راهنماهای گام به گام برای هر شبکه داریم تا شما را در این فرآیند راهنمایی کنیم:
یک صفحه تجاری فیس بوک ایجاد کنید
یک حساب کاربری تجاری اینستاگرام بسازید
یک حساب TikTok ایجاد کنید
یک حساب تجاری توییتر ایجاد کنید
یک حساب اسنپ چت ایجاد کنید
یک صفحه شرکت لینکدین ایجاد کنید
یک حساب تجاری Pinterest ایجاد کنید
یک کانال یوتیوب ایجاد کنید
اجازه ندهید این لیست شما را تحت تأثیر قرار دهد. به یاد داشته باشید، بهتر است از کانال های کمتری به خوبی استفاده کنید تا اینکه تلاش کنید در هر شبکه ای حضور داشته باشید.
الهام بخش باشید
در حالی که مهم است که نام تجاری شما منحصر به فرد باشد، هنوز هم می توانید از سایر مشاغلی که در شبکه های اجتماعی عالی هستند الهام بگیرید. مطالعات موردی میتواند بینشهای ارزشمندی را ارائه دهد که میتوانید در طرح رسانههای اجتماعی خود اعمال کنید. برای یادگیری و خنده، Fridge-Worthy را بررسی کنید، جوایز دو هفتهای Hootsuite نشان میدهد برندهایی که کارهای هوشمندانه و هوشمندانه را در رسانههای اجتماعی انجام میدهند. اگر کانال های اجتماعی موجود دارید، می توانید از فالوورهای خود نیز بپرسید که از شما چه می خواهند. فقط مطمئن شوید که آنچه را که آنها می خواهند دنبال کرده و تحویل می دهید.
یک تقویم محتوای رسانه های اجتماعی ایجاد کنید
به اشتراک گذاری محتوای عالی، البته ضروری است، اما به همان اندازه مهم است که برنامه ای برای زمانی که محتوا را به اشتراک می گذارید تا حداکثر تأثیر را داشته باشید، داشته باشید. تقویم محتوای رسانههای اجتماعی شما همچنین باید زمانی را که برای تعامل با مخاطبان صرف میکنید، در نظر بگیرد (اگرچه باید اجازه تعامل خود به خود را نیز بدهید).
تقویم محتوای رسانههای اجتماعی شما تاریخها و زمانهایی را فهرست میکند که در آن انواع محتوا را در هر کانال منتشر میکنید. این مکان عالی برای برنامه ریزی تمام فعالیت های رسانه های اجتماعی شما است - از تصاویر، اشتراک گذاری پیوندها، و اشتراک گذاری مجدد محتوای تولید شده توسط کاربر گرفته تا پست ها و ویدیوهای وبلاگ. این شامل پست های روزانه و محتوای کمپین های رسانه های اجتماعی است. تقویم شما همچنین تضمین میکند که پستهای شما با فاصله مناسب و در بهترین زمان برای ارسال منتشر میشوند.
نکته حرفهای: میتوانید کل تقویم محتوای خود را برنامهریزی کنید و بهترین زمانهای پیشنهادی برای پست کردن در هر شبکه را بر اساس میزان تعامل گذشته، برداشتها یا دادههای کلیک پیوند در Hootsuite دریافت کنید.
نکته حرفه ای: هنگامی که تقویم محتوای رسانه های اجتماعی خود را برنامه ریزی کردید، از یک ابزار زمان بندی برای آماده سازی پیام ها از قبل به جای به روز رسانی مداوم در طول روز استفاده کنید. ممکن است تعصب داشته باشیم، اما فکر می کنیم Hootsuite بهترین برنامه زمان بندی رسانه های اجتماعی است. میتوانید پستها را در هر شبکه زمانبندی کنید و نمای تقویم بصری تصویری کامل از تمام فعالیتهای اجتماعیتان در هر هفته به شما میدهد. در اینجا یک مرور کلی ویدیویی از نحوه عملکرد زمانبندی در ابزار نوشتن پست Hootsuite آورده شده است.
تولید محتوای با کیفیت
بیانیه های ماموریتی که برای هر کانال در مرحله 5 ایجاد کردید را به خاطر دارید؟ خوب، وقت آن است که کمی عمیق تر برویم، نمونه هایی از نوع محتوایی را که برای انجام ماموریت خود در هر شبکه ارسال می کنید، ارائه دهید. اگر مطمئن نیستید چه چیزی را پست کنید، در اینجا لیستی طولانی از ایده های محتوای رسانه های اجتماعی برای شروع شما وجود دارد. ایده در اینجا این است که:به سایر ذینفعان (در صورت وجود) نشان دهید که چه نوع محتوایی را می توانند در هر شبکه ببینند.
این آخرین نکته مخصوصاً به شما کمک می کند از هرگونه تنش جلوگیری کنید، وقتی همکارانتان میخواهند بدانند چرا هنوز پست مطالعه موردی/کاغذ سفید/وبلاگ خود را در TikTok پست نکردهاید. این در استراتژی نیست. در حالت ایدهآل، انواع محتوا تولید میکنید که هم برای شبکه و هم برای هدفی که برای آن شبکه تعیین کردهاید، مناسب هستند. به عنوان مثال، اگر آن کانال را عمدتاً برای پشتیبانی مشتری تعیین کرده اید، نمی خواهید زمان خود را برای ارسال ویدیوهای آگاهی از برند در توییتر تلف کنید. و شما نمی خواهید تبلیغات ویدیویی شرکتی فوق العاده شیک را در TikTok پست کنید، زیرا کاربران انتظار دارند ویدیوهای کوتاه و تمیز نشده را در آن پلتفرم ببینند. ممکن است در طول زمان آزمایش شود تا بفهمیم کدام نوع محتوا در کدام نوع شبکه بهتر عمل می کند، بنابراین خود را برای به روز رسانی مکرر این بخش آماده کنید.
تجزیه و تحلیل و تدوین استراتژی
استراتژی رسانه های اجتماعی شما یک سند بسیار مهم برای کسب و کار شما است و نمی توانید تصور کنید که در اولین تلاش دقیقاً به آن دست خواهید یافت. همانطور که شروع به اجرای برنامه خود می کنید و نتایج خود را پیگیری می کنید، ممکن است متوجه شوید که برخی از استراتژی ها آنطور که پیش بینی می کردید کار نمی کنند، در حالی که برخی دیگر حتی بهتر از حد انتظار عمل می کنند.علاوه بر تجزیه و تحلیل در هر شبکه اجتماعی (مرحله 2 را ببینید)، می توانید از پارامترهای UTM برای ردیابی بازدیدکنندگان اجتماعی هنگام حرکت در وب سایت شما استفاده کنید، بنابراین می توانید دقیقاً ببینید که کدام پست های اجتماعی بیشترین ترافیک را به وب سایت شما منتقل می کنند.
دوباره ارزیابی کنید، آزمایش کنید، و همه آن را دوباره انجام دهید
هنگامی که این داده ها شروع به دریافت کردند، از آن برای ارزیابی مجدد استراتژی خود به طور منظم استفاده کنید. همچنین میتوانید از این اطلاعات برای آزمایش پستهای مختلف، کمپینهای بازاریابی اجتماعی و استراتژیها در برابر یکدیگر استفاده کنید. آزمایش مداوم به شما امکان می دهد بفهمید چه چیزی کار می کند و چه چیزی خوب نیست، بنابراین می توانید استراتژی خود را در زمان واقعی اصلاح کنید.
میخواهید حداقل هفتهای یک بار عملکرد همه کانالهای خود را بررسی کنید و با اصول گزارشدهی رسانههای اجتماعی آشنا شوید تا بتوانید رشد خود را در طول زمان پیگیری کنید.
نکته حرفه ای: اگر از Hootsuite استفاده می کنید، می توانید عملکرد همه پست های خود را در هر شبکه در یک مکان بررسی کنید. هنگامی که به بررسی تجزیه و تحلیل خود دست زدید، حتی ممکن است بخواهید گزارش های مختلف را سفارشی کنید تا معیارهای خاصی را در دوره های زمانی مختلف نشان دهید. نظرسنجیها همچنین میتوانند راهی عالی برای فهمیدن اینکه استراتژی شما چقدر خوب کار میکند. از فالوورها، لیست ایمیل و بازدیدکنندگان وب سایت خود بپرسید که آیا نیازها و انتظارات آنها را برآورده می کنید، و آنها مایلند چه چیز بیشتری ببینند. سپس مطمئن شوید که آنچه را که به شما می گویند ارائه می دهید.
رسانه های اجتماعی به سرعت حرکت می کنند. شبکههای جدید پدیدار میشوند، دیگران از طریق تغییرات جمعیتی میروند. همه اینها به این معنی است که استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی شما باید یک سند زنده باشد که در صورت نیاز آن را بررسی و تنظیم کنید. اغلب به آن مراجعه کنید تا در مسیر خود بمانید، اما از ایجاد تغییرات نترسید تا اهداف، ابزارها یا برنامه های جدید را بهتر منعکس کند. وقتی استراتژی اجتماعی خود را به روز می کنید، مطمئن شوید که به همه اعضای تیم خود اطلاع دهید. به این ترتیب همه آنها می توانند با هم همکاری کنند تا به کسب و کار شما کمک کنند تا بیشترین استفاده را از حساب های شما داشته باشد.
مطالب مرتبط : ساخت بک لینک قوی
- ۰۰/۱۱/۰۶