سئوی فنی به بهینهسازی وبسایت و سرور اشاره دارد که به عنکبوتهای موتورهای جستجو کمک میکند تا سایت شما را به طور مؤثرتری بخزند و فهرست کنند (برای کمک به بهبود رتبهبندی ارگانیک).
چک لیست سئو تکنیکال
موتورهای جستجو در نتایج جستجو به وبسایتهایی که ویژگیهای فنی خاصی را نشان میدهند رفتار ترجیحی میدهند - به عنوان مثال اتصال ایمن، طراحی واکنشگرا یا زمان بارگذاری سریع - و SEO فنی کاری است که باید انجام دهید تا مطمئن شوید وبسایتتان این کار را انجام میدهد.
در زیر فهرستی از مراحل مهمی را که میتوانید برای اطمینان از پیشرفت سئوی فنی خود بردارید، مشاهده خواهید کرد. با پیروی از این دستورالعملها، میتوانید اطمینان حاصل کنید که امنیت و ساختار سایت شما انتظارات الگوریتمهای موتورهای جستجو را برآورده میکند و بر این اساس در نتایج جستجو پاداش دریافت میکند.
استفاده از پروتکل SSL
لایه سوکت های امن - SSL - یک فناوری امنیتی است که یک پیوند رمزگذاری شده بین یک وب سرور و یک مرورگر ایجاد می کند. شما می توانید یک سایت را با استفاده از SSL به راحتی تشخیص دهید: URL وب سایت با "https://" شروع می شود نه "http://."
بنابراین، در صورت امکان، اطمینان از ایمن بودن سایت شما منطقی است – این کار را می توان با نصب گواهی SSL در وب سایت خود انجام داد، اگرچه اکثر سازندگان وب سایت برتر اکنون SSL را به طور پیش فرض در نظر می گیرند.
واکنش گرا بودن سایت
یک طراحی وب سایت "رسپانسیو" به طور خودکار تنظیم می شود تا بتوان آن را به راحتی در هر دستگاهی پیمایش کرد و خواند.
گوگل در مورد این واقعیت واضح است که داشتن یک سایت ریسپانسیو توسط الگوریتم های آن یک سیگنال رتبه بندی بسیار مهم در نظر گرفته می شود. و با معرفی رویکرد «اول موبایل» گوگل برای نمایه سازی محتوا، وب سایت واکنش گرا اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است.
بنابراین منطقی است که مطمئن شوید وب سایت شما کاملاً ریسپانسیو است و در بهترین فرمت ممکن برای کاربران موبایل، تبلت یا دسکتاپ نمایش داده می شود.
سرعت سایت خود را افزایش دهید.
موتورهای جستجو سایت هایی را ترجیح می دهند که سریع بارگذاری شوند: سرعت صفحه یک سیگنال رتبه بندی مهم در نظر گرفته می شود.
چندین راه برای افزایش سرعت سایت وجود دارد:
از هاست سریع استفاده کنید.
از یک ارائه دهنده سریع DNS ("سیستم نام دامنه") استفاده کنید
«درخواستهای HTTP» را به حداقل برسانید - استفاده از اسکریپتها و افزونهها را به حداقل برسانید
به جای چندین شیوه نامه CSS یا CSS درون خطی، از یک شیوه نامه CSS (کدی که به مرورگر وب سایت برای نمایش نحوه نمایش وب سایت شما استفاده می شود) استفاده کنید.
اطمینان حاصل کنید که فایل های تصویری شما تا حد امکان کوچک هستند (بدون اینکه بیش از حد پیکسل باشند)
صفحات وب خود را فشرده کنید (این کار را می توان با استفاده از ابزاری به نام GZIP انجام داد)
کد سایت خود را کوچک کنید - از هر گونه فاصله غیر ضروری، شکسته شدن خط یا تورفتگی در HTML، CSS و جاوا اسکریپت خود خلاص شوید (برای کمک در این مورد به صفحه Minify Resources Google مراجعه کنید).
عدم استفاده از محتوای تکراری
محتوای تکراری می تواند برای کاربران (و در واقع الگوریتم های موتورهای جستجو) گیج کننده باشد. همچنین میتوان از آن برای دستکاری رتبهبندی جستجو یا کسب ترافیک بیشتر استفاده کرد.
در نتیجه، موتورهای جستجو علاقهای به آن ندارند و گوگل و بینگ به مدیران وبسایت توصیه میکنند که مشکلات محتوای تکراری را که پیدا میکنند برطرف کنند.
میتوانید مشکلات محتوای تکراری را با موارد زیر برطرف کنید:
جلوگیری از انتشار چندین نسخه از یک صفحه یا پست CMS شما (به عنوان مثال، با غیرفعال کردن Session ID در جایی که برای عملکرد وب سایت شما حیاتی نیستند و خلاص شدن از شر نسخه های چاپگر پسند محتوای شما).
استفاده از عنصر پیوند متعارف برای اینکه موتورهای جستجو بدانند نسخه «اصلی» محتوای شما در کجا قرار دارد.
5. یک نقشه سایت XML ایجاد کنید.
نقشه سایت XML فایلی است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا وب سایت شما را در حین خزیدن در آن درک کنند – می توانید آن را مانند یک «نقشه راه جستجو» در نظر بگیرید که دقیقاً به موتورهای جستجو می گوید هر صفحه کجاست.
همچنین حاوی اطلاعات مفیدی در مورد هر صفحه در سایت شما، از جمله
آخرین باری که یک صفحه اصلاح شد.
چه اولویتی در سایت شما دارد
هر چند وقت یکبار به روز می شود
در Bigcommerce، سایت XML شما به طور خودکار ایجاد می شود. اگر از پلتفرم دیگری استفاده می کنید، ممکن است نیاز به استفاده از یک مولد نقشه سایت برای ساختن آن داشته باشید.
استفاده از داده های ساختار یافته
بهعلاوه، دادههای ساختیافته نتایج جستجو را از طریق افزودن «قطعات غنی» بهبود میبخشد - برای مثال، میتوانید از دادههای ساختیافته برای افزودن رتبهبندی ستارهها به نظرات استفاده کنید. قیمت محصولات؛ یا اطلاعات بازبین (مثال زیر).
از آنجایی که از نظر بصری جذابتر هستند و اطلاعات مفید فوری را برای جستجوگران برجسته میکنند، این نتایج بهبودیافته میتواند نرخ کلیک شما (CTR) را بهبود بخشد و ترافیک بیشتری را برای سایت شما ایجاد کند. از آنجایی که سایت هایی با نتایج دارای CTR بالاتر معمولاً در موتورهای جستجو دارای رفتار ترجیحی هستند، ارزش تلاش برای افزودن داده های ساختاریافته به سایت خود را دارد.
استفاده از ابزارهای آنالیز سایت
Google Search Console و Bing Webmaster Tools به ترتیب ابزارهای رایگانی از گوگل و مایکروسافت هستند که به شما امکان می دهند وب سایت خود را برای نمایه سازی در موتورهای جستجوی آنها ارسال کنید.
هنگامی که آماده راه اندازی وب سایت خود هستید، باید نقشه سایت XML آن را (به بالا مراجعه کنید) به کنسول جستجوی گوگل و ابزار وبمستر ارسال کنید تا بتوانند سایت جدید شما را بخزند و شروع به نمایش نتایج از آن در نتایج جستجو کنند.
- ۰۰/۱۰/۲۹